Venäjän keskeisen talouslehden journalismi uhattuna – RSF tuomitsee toimituksen painostamisen


Kuvakaappaus Kommersant-lehden sivuilta

Venäläisen talouslehden Vedomostin omistaja vaihtui viime maaliskuussa, ja sen jälkeen lehden toimitustyöhön on toistuvasti puututtu. Toimittajat ilman rajoja -järjestö (RSF) on painostuksesta huolissaan. Järjestö näkee painostuksen osana pitempään jatkunutta toimintaa, jolla Kremliä myötäilevät tahot ottavat haltuun Venäjän mediaa.


Viime aikojen oudoimpia käänteitä venäläisen Vedomosti-lehden toimituksessa on uuden väliaikaisen päätoimittajan Andrei Šmarovin kielto julkaista Levada-keskuksen kyselytutkimuksen tuloksia. Levada on riippumaton markkinatutkimusyhtiö, joka äskettäin raportoi presidentti Vladimir Putinin suosion laskeneen. Nyt Levadaa ei Vedomostissa saa edes mainita. Vähän aiemmin, 12.4.2020 illalla, Šmarov poisti julkaisuvalmiin artikkelin, jossa arvosteltiin valtion öljy-yhtiön Rosneftin toimitusjohtajan Igor Setšinin johtamistapaa. Jo 30.3. päätoimittaja oli muuttanut Rosneftia koskevan reportaasin kielteissävyisen otsikon.

“Vedomostin toimituspolitiikkaan puuttuminen merkitsee uutta iskua Venäjän riippumattomalle journalismille, ja jatkaa jo Kommersant-lehden myynnissä [2006] havaittua linjaa. Tuomitsemme Vedomostin henkilöstöön kohdistetun painostuksen ja annamme heille täyden tukemme”, sanoo Jeanne Cavelier, joka vastaa RSF:n Itä-Euroopan ja Keski-Aasian toimistosta.

Vuonna 1999 perustettu Vedomosti nousi nopeasti Venäjän johtavaksi talouslehdeksi. Se on julkaissut artikkeleita yhteistyössä Financial Timesin ja Wall Street Journalin kanssa. Näiden omistajat (Pearson ja Dow Jones) omistivat myös Vedomostin osakkeita, kunnes vuonna 2015 uusi laki kielsi ulkomaalaisilta yli 20 prosentin omistusosuuden venäläismediassa.

Vedomostin toimitustyöhön on sekaannuttu jatkuvasti siitä lähtien, kun lehti myytiin maaliskuussa 2020 liikemies Aleksei Golubovitšlle, joka on entinen öljymoguli, ja Konstantin Zjatkoville, joka toimi 2000-luvulla pitkään Argumenty i Fakty -viikkolehden päätoimittajana ja julkaisee nykyään populaarilehteä.

Jo ensimmäisessä tapaamisessaan henkilöstönsä kanssa maaliskuun loppupuolella Šmarov sanoi, ettei hän lukenut Vedomostia eikä tuntenut sen ammatillista käytänneohjeistoa – jota Venäjällä pidetään toimittajien mallisäännöstönä. Lisäksi hän totesi, ettei vastusta omistajien puuttumista lehden journalistien työhön.

Hänen kommenttinsa laukaisivat irtisanoutumisaallon uutistoimituksessa. Kommentit järkyttivät myös mainostajia ja aiheuttivat tilausten peruutuksia. Huhtikuun 23. päivän pääkirjoituksessa henkilökunta ilmaisi puolustavansa päättäväisesti lehden riippumattomuutta.

Vuonna 2020 Venäjä on edelleen 180 maan lehdistönvapautta mittaavan World Press Freedom Indexin sijalla 149.



Suomennos: Päivi Helander