Venäjä vääristelee koronavirusta koskevaa tietoa ja kiristää toimittajien valvontaa

Päivitetty: huhti 2




Venäjän viranomaiset ovat maaliskuun lopulla lisänneet toimittajien painostusta. Euroopan unionin mukaan maa käy samalla koronavirusta koskevaa disinformaatiokampanjaa. Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö (RSF) on huolissaan tiedonvälityksen valvonnan lisääntymisestä.


Koronaviruksesta raportoivia venäläistoimittajia tarkkailee viestinnänvalvontavirasto Roskomnadzor, joka RSF:n lehdistönvapautta vaanivien digitaalisten saalistajien listalla sijoittuu osastoon Valtion harjoittama sensuuri.


Eho Moskvy (suom. Moskovan kaiku), Facebook ja venäläinen sosiaalisen median kanava VKontakte ovat joutuneet poistamaan aineistoaan maaliskuussa 2019 voimaan tulleen disinformaatiolain perusteella. Äskettäin alueellinen verkkolehti Magadan Govorit pakotettiin poistamaan “vääränä tietona” artikkeli kuolemantapauksesta: potilaalla oli epäilty koronavirustartuntaa, minkä testi oli kuitenkin kumonnut. Lehti kertoi varmistaneensa tietojen todenperäisyyden eikä ilmoittanut varsinaista kuolinsyytä. Roskomnadzor kuitenkin vaati artikkelin poistamista.


“Venäjän sensuuriviraston Roskomnadzorin ei pidä lisätä toimiaan kriisiaikana, jolloin tiedon vapaa saatavuus on ehdottoman välttämätöntä”, sanoi Jeanne Cavelier, joka vastaa RSF:n Itä-Euroopan ja Keski-Aasian toimistosta.


“Tiedonvälityksen valvontaa on kiristetty sillä verukkeella, että taistellaan disinformaatiota vastaan. Venäjän viranomaisten ei tule hyödyntää epidemiaa lehdistön vapauden rajoittamiseksi. RSF kehottaa Venäjää kumoamaan epämääräisen “valeuutislain”, koska se loukkaa tiedon levittämisen vapautta.”


Pääministeri Mihail Mišustinin aloitteesta perustettu “stopcoronavirus.rf” eli kansalaisille suunnatun koronavirusepidemiaa koskevan tiedon keskus, käynnistyi 17.3.2020. Keskus on valtiojohtoinen, mutta se on liitetty kansalaisjärjestöön, jota johtaa Alexei Goreslavski. Hän vastasi aiemmin presidentin hallinnossa Internet-asioista. Häntä avustaa Internetin kehittämisinstituutin (IRI) entinen apulaisjohtaja Vladimir Tabak, joka ilmoittaa vastuualueekseen taistelun koronavirusta koskevia “informaatioriskejä, valeuutisia ja sisällöntuotantoa” vastaan. Miehet osallistuivat aikoinaan RuNetin perustamiseen. Se on Venäjän niin kutsuttu itsenäinen internet, jolla on tarkoitus suojata Venäjää digitaalisia uhkia vastaan mahdollisisssa konfliktitilanteissa mutta myös valvoa uusin tavoin verkkotoimintaa.


Samaan aikaan tiedotusvälineiden pääsyä informaation lähteille rajoitetaan Venäjällä yhä enemmän. 17.3.2020 alkaen toimittajat eivät voi osallistua tapahtumaan, jossa presidentti Vladimir Putin on läsnä, ennen kuin heiltä on mitattu kuume ainakin kolmeen kertaan. Maaliskuun 19. päivänä ulkomaalaisilta toimittajilta evättiin pääsy Venäjän parlamenttiin, tuomioistuimet puolestaan alkoivat estää lehdistön osallistumisen julkisiin istuntoihin. Moskovan tuomioistuinviranomaiset lupasivat journalisteille kirjalliset raportit ja videoinnit “mahdollisuuksien mukaan”. Huolta herättää menettelyn mahdollinen mielivaltaisuus ja läpinäkyvyyden puute.


Euroopan unioni on osoittanut Venäjän käyvän monikielistä disinformaatiokampanjaa koronaviruksesta tavoitteenaan horjuttaa kansalaisten luottamusta EU:n toimielimiin ja levittää paniikkia. Tammikuun 22. päivän jälkeen EU:n tietokantaan on kirjattu yli 80 tapausta valheellisista väittämistä. Venäjä on esimerkiksi paisutellut Iranin väitettä, että Covid-19-virus on Yhdysvaltain biologinen ase, ja näin pyrkinyt lietsomaan nationalismia ja Amerikan-vastaisia tunteita Euroopassa.


Vuonna 2019 Venäjä oli 180 maan lehdistönvapautta mittaavan World Press Freedom Indexin sijalla 149.


Suomennos Päivi Helander

Kuva Juri Kadobnov / AFP