Valko-Venäjän mediapainajainen pahenee: vangittuna jo 24 toimittajaa


Vain päivä sen jälkeen, kun Ryanairin lento Ateenasta Vilnaan oli ohjattu Minskiin, jotta aktivistitoimittaja Raman Pratasevitš voitaisiin pidättää, Valko-Venäjän presidentti Aljaksandr Lukašenka hyväksyi maansa medialakiin muutokset, jotka ajavat journalisteja yhä ahtaammalle.


Maailmalla on otettu tyrmistyneinä vastaan uutinen matkustajakoneen kaappauksesta (23.5.2021), jonka toimeksiantajana oli diktaattori ja tavoitteena toimittajan pidätys. Tämä ennenkuulumaton tapaus jatkaa kuitenkin osaltaan Valko-Venäjän lehdistönvapauden murentamista. Uusin isku tuli jo vuorokauden sisällä, kun presidentti Lukašenka allekirjoitti useita tiedonvälitystä koskevan lain muutoksia.


Lainmuutokset astuvat voimaan kuukauden kuluttua, ja niillä oikeutetaan poliisin väkivalta. Luvattomista tapahtumista raportoivien toimittajien katsotaan tästedes osallistuneen itse toimintaan, suorat nettilähetykset paikan päältä kielletään, samoin muiden kuin akkreditoitujen eli virallisesti hyväksyttyjen toimijoiden suorittamat mielipidemittaukset.


Akkreditointi voidaan kieltää yhä useammilla syillä. Myös kiellettyjen sisältöaiheiden lista kasvaa. Siihen kuuluvat hyperlinkit aiemmin kiellettyyn sisältöön, esimerkiksi Telegramin uutiskanavaan Nextaan, joka katsotaan ”ääriliikkeeksi”, sekä maanpaossa elävän oppositiojohtaja Svjatlana Tsihanouskajan lausuntoihin.


Hyväksytyt lainmuutokset kieltävät myös julkaisemasta sisältöjä, jotka voivat vaarantaa kansalliset intressit - valtaapitävien määritteleminä. Lisäksi estetään pääsy internet-sivustoille, jotka peilaavat eli esittävät jonkin toisen sivuston täydellisen kopion.


”Ryanairin koneen kaappaus on näyttävin toimi presidentti Lukašenkan sodassa journalismia vastaan, joka on kasvanut painajaismaisiin mittasuhteisiin. RSF tuomitsee jyrkästi tällaisen ilmarosvouksen ja valtion petoksellisen toiminnan. Vaadimme Raman Pratasevitšin välitöntä vapauttamista ja niiden rankaisemista, jotka ovat vastuussa tästä ennenkuulumattomasta teosta Euroopan taivaalla ja kansainvälisen lain loukkauksesta, sanoo kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) pääsihteeri Christophe Deloire.


Valko-Venäjällä on paraikaa vangittuna ainakin 24 toimittajaa ilman syytä. Esimerkiksi maan suosituimman riippumattoman TUT.BY-verkkouutissivuston tilat ratsattiin ja tutkittiin 18.5.2021. Kymmenen työntekijää on ollut pidätettyinä siitä asti, ja sivuston johtoa syytetään veropetoksista. RSF pitää syytöksiä perusteettomina ja tuomitsee ne.


RSF:n 180 maata käsittävässä Lehdistönvapausindeksissä Valko-Venäjä oli vuonna 2020 sijalla 158.