Sudanissa kuukauden aikana jopa yli 100 lehdistönvapausrikkomusta


Toimittajat ilman rajoja -järjestö (RSF) on huolissaan Sudanin hallituksen toimittajiin ja tiedotusvälineisiin kohdistamista järjestelmällisistä väärinkäytöksistä, joiden avulla on pyritty estämään median raportoiminen kuukausi sitten alkaneista mielenosoituksista.

kuva: sudanilaiset mielenosoittajat matkalla maan parlamenttitalolle (stringer / afp)

Toimittajat ilman rajoja -järjestö (RSF) on huolissaan Koillis-Afrikassa sijaitsevan Sudanin sananvapaudesta. RSF:n saamien tietojen mukaan presidentti Omar al-Bashirin on vainonnut järjestelmällisesti alueella työskenteleviä toimittajia. Tapahtumat saivat alkunsa noin kuukausi sitten, kun maan suurimmissa kaupungeissa puhkesi mittavat mielenosoitukset.


Lehdistön vapautta rikotaan monin eri tavoin. RSF:n tietoon tulleiden rikkomusten joukossa on muun muassa 66 pidätettyä toimittajaa, 34 takavarikkoa sekä 6 tarpeetonta akkreditoinnin perutusta ulkomaisilta kirjeenvaihtajilta (muun muassa Al Jazeera ja turkkilainen Anadolu). Samaan aikaan kaikki johtavat sosiaalisen median kanavat ovat joutuneet sensuurin kohteeksi, eivätkä käyttäjät pysty enää kirjautumaan palveluihin lainkaan.


Lähteet kertovat RSF:lle, että tiedotusvälineiden vainoamisesta vastaa Sudanin kansallinen tiedustelupalvelu (NISS), joka on epävirallisesti kieltänyt mediaa raportoimasta elintarvikkeiden ja polttoaineen hinnankorotuksista alkunsa saaneista mielenosoituksista, jotka ovat sittemmin muuttuneet Sudanin presidentti al-Basharin vastaisiksi mielenosoituksiksi.


RSF:n tietojen mukaan tiedustelupalvelun edustajat ovat muun muassa pakottaneet toimittajia kirjoittamaan valheellisia uutisia tapahtumien kuluista, jotta rajuihin otteisiin turvautuneen poliisin julkisuuskuva ei kärsisi. Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn mukaan ainakin neljäkymmentä ihmistä on menehtynyt hallituksen joukkojen ja mielenosoittajien yhteenotoissa.


- He lähettävät edustajiaan sanomalehtiin tai soittavat suoraan päätoimittajalle ja vaativat lehteä kirjoittamaan juttuja, joiden mukaan poliisi olisi muka onnistunut rauhoittamaan Sudanissa riehuneet "pienimuotoiset" mielenosoitukset, nimettömänä pysyttelevä sudanilaistoimittaja sanoi RSF:lle.


Toimittajan mukaan sanomalehtien painoksia on myös takavarikoitu suoraan painosta, joka on aiheuttanut lehdille huomattavia taloudellisia tappioita. Viimeisin tietoon tullut rikkomus tapahtui eilen, kun riippumattoman Al-Jareedan painosta tullut lehti takavarikoitiin kahdettatoista kertaa peräkkäin.


RSF:n Afrikan edustaja Arnaud Froger on huolissaan Sudanin hallituksen mielivaltaisista pidätyksistä ja lehdistönvapauden tilasta.


- Sudanin mielenosoituksista raportoivien toimittajien elämästä on tehty sietämätöntä ja heidän kohtalonsa ovat täysin maan hallinnon käsissä. Pelottelua, propagandaa, sensuuria ja taloudellista painostusta käytetään laajamittaisesti toimittajien työn vesittämiseen, jotta he eivät uskaltaisi enää raportoida maan tilanteesta, Froger varoittaa.


Tiedotusvälineiden tukahduttaminen on levinnyt myös Sudanin naapurimaahan Etelä-Sudaniin. RSF:n saamien tietojen mukaan eteläsudanilaisen Al-Watanin toimittaja Michael Christopher joutui 7. tammikuuta viranomaisten puhutteluun, koska hän oli uutisoinut Sudanissa raivonneista mielenosoituksista. Paikalliset viranomaiset määräsivät hänet lopettamaan uutisoinnin välittömästi ja pyytämään Sudanin suurlähettiläältä Mutrif Sidiqilta anteeksi.


Christopherille osoitetussa kirjeessa eteläsudanilainen mediaviranomainen ilmoitti, että Khartumissa käynnissä olevat mielenosoitukset ovat ystävällisen kansakunnan sisäisiä kysymyksiä, eikä eteläsudanilaisen median tulisi antaa aiheesta minkäänlaisia lausuntoja tai kommentteja.


Sudan on RSF:n kansainvälisellä lehdistönvapausindeksillä sijalla 174. Etelä-Sudan puolestaan on sijalla 144. Listalla on yhteensä 180 maata.





- Martti Asikainen, Toimittajat ilman rajoja