RUOTSI: RSF kehottaa Kiinan suurlähetystöä lopettamaan tiedotusvälineisiin kohdistuvat häiriköinnit

Toimittajat ilman rajoja (RSF) tuomitsee Kiinan Tukholman-suurlähetystön tekemät toistuvat hyökkäykset toimittajia ja tiedotusvälineitä vastaan, ja nostaa esiin sen, että edustustoilla ei ole isäntämaassa sananvaltaa tiedotusvälineiden toimitukselliseen sisältöön.


SVT Nyheter julkaisi 27. helmikuuta verkkosivuillaan Ruotsin Taipei Missionin edustajan David Liaon artikkelin, jossa pyydettiin tukea Taiwanin demokratialle Kiinan uhkaa vastaan. Liaon artikkelin julkaisun jälkeen Kiinan Tukholman-suurlähetystön verkkosivuilla julkaistiin Tukholman Kiinan-suurlähettilään Gui Congyoun kirjoitus, jossa hyökättiin SVT Nyheteria vastaan.

Congyoun mukaan SVT:n verkkosivuilla julkaistu Liaon artikkeli oli vakava poliittinen provokaatio ja haastoi Kiinan yhtä periaatetta. Maa on aggressiivisesti pyrkinyt liittämään Taiwanin osaksi Kiinaa ja ilmoittanut olevansa tarvittaessa valmis myös voimakeinojen käyttöön. Taiwanilla on ollut itsenäinen hallitus vuodesta 1949 lähtien, eikä saarivaltio ole koskaan tunnustanut yhtenäisyyttä Kiinan kanssa.


— Edustustoilla ei ole isäntämaassa sananvaltaa tiedotusvälineiden toimitukselliseen sisältöön, sanoo Toimittajat ilman rajoja -järjestön Ruotsin osaston puheenjohtaja Erik Halkjaer.


Kiinan Tukholman-suurlähetystö on aiemminkin hyökännyt ruotsalaisia tiedotusvälineitä vastaan. Kohteina ovat olleet muun muassa Dagens Nyheter (DN), Tidningarnas Telegrambyrå (TT), 8 Sidor, Upsala Nya Tidning, Dagens Samhälle, Nya Wermlands-Tidningen ja Svenska Dagbladet (SvD).


RSF:n Itä-Aasian toimipisteen johtaja Cédric Alviani katsoo hyökkäysten paljastavan Pekingin pyrkimykset tuoda sensuuriaan maansa rajojen ulkopuolelle.


Tukholman Kiinan-suurlähettiläs on hyökännyt myös kahta ruotsalaistoimittajaa Jojje Olssonia ja Kurdo Baksia vastaan. Myös suhtautuminen Kiinassa vangittuna olevaan ruotsalaiskustantaja Gui Minhaihin on ollut kylmää. Minhai kidnapattiin Thaimaassa vuonna 2015 ja hän on edelleen vangittuna ilman mitään tietoa tuomion annon ajankohdasta.


Kiina on yksi maailman suurimmista toimittajia vangitsevista maista ja maassa on tällä hetkellä vangittuna yli 60 toimittajaa. Kiina on RSF:n lehdistönvapausindeksissä sijalla 176. Indeksissä on yhteensä 180 maata. Ruotsi on indeksissä sijalla 2.



Petri Tyynmaa