RSF vaatii Kiinassa vangittujen ulkomaalaisten toimittajien välitöntä vapauttamista


Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö (RSF) vaatii, että kolme Kiinan viranomaisten vangitsemaa ulkomaalaista journalistia vapautetaan välittömästi. Vakoilusta syytetyt Gui Minhai (kuvassa vasemmalla), Cheng Lei ja Yang Hengjun ovat olleet pitkään vangittuina.


Kiinassa pidetään telkien takana, usein hengenvaarallisissa oloissa, ainakin 125 journalistia, mikä on enemmän kuin missään muussa maassa. RSF:n Itä-Aasian toimiston päällikkö Cédric Alviani kehottaa kansainvälistä yhteisöä painostamaan Kiinaa noudattamaan kansainvälisen oikeuden velvoitteitaan ja vapauttamaan välittömästi kolme vangittua ulkomaalaista toimittajaa sekä muut lehdistönvapauden puolustajat ja toimittajat.


Pitämällä kolmea ulkomaista journalistia vangittuna vakoilusyytösten nojalla Kiinan presidentti Xi Jinping antaa politiikkansa arvostelijoille selvän viestin, etteivät he ole turvassa kansalaisuudestaan tai kotimaastaan riippumatta”, hän sanoo.


Vuosi sitten, 14. elokuuta 2020, pidätettiin arvostettu australialainen toimittaja Cheng Lei, 46, joka työskenteli valtiollisessa China Global Television Network (CGTN) -yhtiössä talousuutisankkurina. Pidätyksen syyksi on ilmoitettu epäily ”valtionsalaisuuksien laittomasta toimittamisesta vieraille valtioille”. Häntä pidettiin kuusi kuukautta niin sanotussa mustassa vankilassa (englanniksi näistä käytetään lyhennettä RSDL), joissa vangit eristetään ulkomaailmasta vailla mitään oikeuksia ja he ovat vaarassa joutua kidutetuiksi. Helmikuussa Cheng siirrettiin Pekingiin, eikä hänen mahdollisesta oikeudenkäyntipäivästään ole toistaiseksi annettu tietoa.


Hänen maanmiehensä, yhteiskuntatoimittaja ja kirjailija Yang Hengjun, 56, on syntynyt Kiinassa kuten Chengkin. Yang on kirjoittanut muun muassa kansainväliseen The Diplomat -julkaisuun useita artikkeleita, joissa arvostellaan Kiinan hallintoa. Tammikuussa 2019 hänet pidätettiin Kaakkois-Kiinassa, Guangzhoun kaupungissa, niin ikään syytettynä vakoilusta. Häntä on vankeusaikana kidutettu. Oikeudenkäynti järjestettiin toukokuussa 2021, mutta tuomiota ei tätä kirjoittaessa ole vielä julkistettu.


Ruotsin kansalainen Gui Minhai, 57, on perustanut Hongkongiin kustantamon, joka on tutkinut Kiinan johtajien toimintaa ja julkaissut aiheesta teoksia. Hänet siepattiin Thaimaassa vuonna 2015, ja muutamaa kuukautta myöhemmin hänet nähtiin Kiinan valtiontelevisiossa "tunnustamassa" (tosin syytöksissä kyse oli alun perin ollut onnettomuuteen johtaneesta rattijuoppoudesta). Jonkin aikaa Gui on ollut myös vapaalla jalalla mutta maastapoistumiskiellossa, kunnes hänet vangittiin uudelleen. Helmikuussa 2020 Gui tuomittiin 10 vuoden vankeuteen tietojen laittomasta toimittamisesta ulkomaille. Guin terveydentila on huolestuttava. Ruotsin valtionjohto on vaatinut useaan otteeseen Guin vapauttamista.


RSF:n 180 maata käsittävässä lehdistönvapausindeksissä Kiina oli vuonna 2021 sijalla 177.



Suomenkielinen teksti Päivi Helander