Huolestuttava tilanne Briteissä: toimittajia käännytettiin pois hallituksen lehdistötilaisuudesta

Päivitetty: helmi 8


Päätös käännyttää osa toimittajista lehdistötilaisuudesta on huolestuttava askel Boris Johnsonin uudelta hallitukselta, joka yrittää rajoittaa lehdistönvapautta. Toimittajat ilman rajoja (RSF) vaatii tämän hälyttävän suuntauksen kääntämistä välittömästi, ettei saarivaltio seuraa Yhdysvaltojen laskusuuntaa lehdistönvapausindeksissä.


Sunnuntaina 3. helmikuuta pääministeri Boris Johnsonin virka-asunnossa Downing Street 10:ssä järjestettiin tiedotustilaisuus, joka alkoi poikkeavalla tavalla. Paikalle saapuneet politiikan toimittajat jaettiin ensin kahteen ryhmään, minkä jälkeen vain toinen ryhmän kutsuttiin sisään. Tiedotuspäällikko Lee Cain käski toisen ryhmän poistua paikalta, sillä Cainin mukaan heitä ei ollut nimenomaisesti kutsuttu paikalle. Käännytettyihin kuuluivat muun muassa The Independentin, The Mirrorin ja Huff Postin toimittajat.


Virallisen kutsun oli saanut vain kourallinen toimittajia. Kutsussa kerrottiin, että Boris Johnsonin hallituksen lehdistötilaisuuden tarkoituksena on tiedottaa Iso-Britannian ja EU:n suhteesta tulevaisuudessa. Päätös estää tiettyjen toimittajien osallistuminen lehdistötilaisuuteen vaikutti myös kutsuttuihin toimittajiin, sillä monet heistä protestoivat lähtemällä pois tilaisuudesta.


Politiikan toimittajat ovat viime aikoina valittaneet siitä, että päivittäisten lehdistötilaisuuksien paikka on vaihtunut parlamenttitalolta pääministerin virka-asunnolle. Monet pelkäsivät, että kyseisen muutoksen tarkoituksena on asettaa tiedotusvälineille tiettyjä pääsyrajoituksia.


Myös maan lehdistö on ilmaissut huolensa lehdistötilaisuuksien paikan muuttumisesta avoimessa kirjeessä, jonka on allekirjoittanut jokainen kansallisen sanomalehden päätoimittaja. Kirjeessä korostetiin, että päätöksellä ”luodaan esteitä kattavalle demokratialle ja estetään vapaan lehdistön toiminta.”


Iso-Britannian hallitus teki myös kiistanalaisen päätöksen tehdä ja julkaista itse pääministerin brexit-päivän videotervehdyksen 31. tammikuuta. Yleensä tiedotusvälineet ovat itse kuvanneet ja julkaisseet pääministerin videotervehdykset. Kun osa mediatoimijoista kieltäytyi lähettämästä ennalta nauhoitettua puhetta, niitä syytettiin puolueellisuudesta. Lisäksi on käynyt ilmi, että maan ministereitä on kielletty esiintymästä BBC Radio 4:n The Today Programme -ohjelmassa. Kyseessä on yksi Iso-Britannian johtavista uutis- ja ajankohtaisohjelmista. Päätös on nähty yrityksenä mustamaalata BBC:n toimintaa.


Johnsonin hallituksen toimet ovat puhututtaneet jo viime joulukuusta saakka. Tuolloin vahvistettiin, että hallitus harkitsi iso muutosta BBC:n lupamaksuun: luvan maksamatta jättäminen ei olisi tulevaisuudessa rangaistavaa. Koska suurin osa BBC:n rahoituksesta tulee juuri lupamaksuista, päätös vaikeuttaisi Iso-Britannian tärkeimmän julkisen palvelun yleisradioyhtiön toimintaa.


RSF: n Yhdistyneen kuningaskunnan toimiston johtaja Rebecca Vincentin mukaan toimittajien pääsyrajoitukset ja julkisen palvelun tiedotusvälineiden uhkailu on hälyttävää, minkä lisäksi toimenpiteet muistuttavat Trumpin hallinnon toimia Yhdysvalloissa hallituksen alkuvuosina. ”Vaadimme pääministeriä varmistamaan, että tällaiset toimet lopetetaan välittömästi ja valtiomme hallitus suojelee ja kunnioittaa lehdistönvapautta maan velvollisuuksien mukaisesti”, sanoo Vincent.


Boris Johnsonin ja konservatiivien toimet ovat olleet Iso-Britanniassa pinnalla jo ennen kuin puolue valittiin hallitukseen. Syksyllä vaalikampanjansa aikana konservatiivipuolue nimittäin valitti viestinnän sääntelyviranomaiselle Ofcomille Channel 4: n päätöksestä täyttää Boris Johnsonin ”tyhjä tuoli” sulavalla jääveistoksella 28. marraskuuta pidetyssä ilmastopaneelissa. Boris Johnson oli itse kieltäytynyt osallistumasta televisioituun keskusteluun. Paneelissa oli mukana peräti kaksi sulavaa jääveistosta, sillä myös Brexit-puolue jättäytyi pois keskustelusta. Konservatiivisen puolueen kerrotaan esittäneen myös uhkauksen: mikäli konservatiivit palaavat hallitukseen, tarkistaa puolue Channel 4:n lähetysluvat.


Yhdistynyt kuningaskunta on sijalla 33 RSF:n lehdistönvapausindeksissä, jossa on mukana 180 maata.


Suomennos: Ninni Ahonen