Valko-Venäjän protestoivien media-ammattilaisten tilalle tuli venäläisiä




Valko-Venäjän elokuisten, ilmeisen vilpillisten, presidentinvaalien jälkeiset mielenosoitukset ovat ulottuneet myös mediaan. Yleisradioyhtiö BT:n lakkoilevien ja eronneiden työntekijöiden tilalle saapui ”venäläisasiantuntijoita”. Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö (RSF) katsoo, että tavoitteena on turvata valtion tiedotusvälineiden tiukka kontrolli, mitä ei voida hyväksyä.


Valko-Venäjän presidentinvaalien (9.8.2020) tuloksia vastaan protestoidaan jo toista kuukautta. Noin 300 valtion radio- ja tv-yhtiön BT:n (Belteleradiocompany) työntekijää on jättänyt työtehtävänsä ja satakunta irtisanoutunut tuen osoituksena mielenosoittajille. Myös muiden julkisten medioiden henkilökuntaa on lähtenyt. Kuvaajien, leikkaajien ja IT-väen puute on halvaannuttanut ajankohtaiskanavien toiminnan.


Heti työnseisausten alkua seuraavana päivänä 18.8. ”venäläisiä asiantuntijoita” tuli BT:hen korvaamaan protesteihin yhtyneitä työntekijöitä. Syyskuun alussa Valko-Venäjän presidentti Aljaksandr Lukašenka kiitti lämpimästi Venäjän kansainvälistä ja monikielistä uutis- ja ajankohtaiskanavaa RT:tä (entinen Russia Today) avusta. Hän oli vahvistanut jo 21.8., että ”kaksi tai kolme venäläistä journalistiryhmää” oli kutsuttu työskentelemään valkovenäläisillä televisiokanavilla.


BT:ssä tuottajana työskentelevä Aljona Martinovskaja kertoo ilmaisseensa tukensa mielenosoittajille, eikä häntä enää päästetty työpaikalleen 19.8., vaan hänen tilalleen oli otettu venäläisiä. Nämä ”asiantuntijat” hoitavat toimituksissa leikkaamisen, editoinnin ja uutislähetykset. Samoin ovat kertoneet eräät BT:n työntekijät nimettömyyden turvin venäläisessä RBK-päivälehdessä. Elokuun 18. päivänä saapunut ensimmäinen RT:n ryhmä koostui viidestä teknisestä työntekijästä, joihin liittyi RT:n Valko-Venäjän kirjeenvaihtaja ja entinen BT-läinen Konstantin Prydybailo. Ryhmän palatessa Venäjälle muutamaa päivää myöhemmin se korvattiin heti toisella ryhmällä.


Tämä RT:n ja BT:n tiivis kumppanuus ilmenee myös lakkoliikehdinnän alusta saakka lähetetyissä sisällöissä. Valkovenäläisen uutisseuranta ja -analyysiyhtiön Sense Analyticsin mukaan BT käyttää usein RT-ryhmän kuvia Minskistä ja näyttää mieluummin venäläisiä ja ukrainalaisia ”asiantuntijoita” kuin toimituksen kokoamia ajankohtaisia raportteja.


”BT:n entinen johtaja Gennadi Davidko sanoi 27.8., että valtion media pyrkii palauttamaan tasapainon ja ulkomainen media horjuttamaan sitä. Tässä toimitaan kuitenkin kaksoisstandardilla, koska venäläiset tiimit ovat tulleet vahvistamaan hallituksen propagandaa. Nämä lakonmurtajat lähettävät puolueellista sisältöä uusin tekniikoin ja kieltäytyvät raportoimasta objektiivisesti Valko-Venäjän tapahtumista”, sanoi Jeanne Cavelier, joka vastaa RSF:n Itä-Euroopan ja Keski-Aasian asioista.


Lukašenka on valittu viiden vuoden välein Valko-Venäjän presidentiksi vaalien ensimmäisellä kierroksella alkaen vuodesta 1994. Elokuun vaalien jälkeen RSF on useita kertoja ilmaissut huolensa journalistien tilanteesta. Linkit englanninkielisiin artikkeleihin alla:


11./13.9.2020 Joint call by Svetlana Alexievich, Andrei Bastunets and Christophe Deloire to defend press freedom in Belarus

1.9.2020 Belarus: Many journalists arrested, foreign media stripped of accreditation 14.8.2020 RSF calls for EU sanctions in response to crackdown on press in Belarus

12.8.2020 Belarus poll – a dark day for press freedom


Maailman 180 valtion lehdistönvapautta mittaavassa RSF:n lehdistönvapausindeksissä Valko-Venäjä sijoittui vuonna 2020 sijalle 153.


Käännös Päivi Helander